Friesland

In mei zijn we met de familie Videler / Huige voor onze jaarlijkse vakantie naar Landal Greenparks in Friesland geweest. Dat park heet Esonstad en ligt vlakbij Anjum bij het Lauwersmeer in de kop van de provincie. Dit is de meest noord-oostelijke hoek van Nederland.

boottochtje GiethoornFoto’s dag 01

Dag 01

De eerste stop is in Bergen op Zoom, daar verzamelen we. Met de auto is het een rit van 3,5 uur naar Friesland en dat is toch wel lang. Mooie gelegenheid om daarom in Giethoorn even pauze te houden. Lekker even op een terrasje wat eten (het is tenslotte fantastisch weer) en daarna een tochtje met de boot.

We varen eerst over het meer, waar we een ijsje eten bij een bootje dat daar ligt te dobberen. Daarna gaan we door de grachten terug naar de aanlegplaats.

Het tweede deel van de rit is dan niet meer zo lang en we zijn dan ook bijtijds bij ons huis in het park. Vroeger waren het allemaal dezelfde huisjes, tegenwoordig hebben ze echte huizen en zijn ze allemaal verschilend. Dat maakt het meer een dorp op zich dan een park. Na een aperatiefje op ons eigen terras gaan we eten in het restaurant van het park.

Dag 02

Vandaag brengen we een bezoek het het zeehondencrèche van Lenie ’t Hart in Pieterburen. Het is kleiner dan we verwacht hadden, maar wel interessant. In het dorp is een grote speeltuin met een zonovergoten terras. Mooie plek om een paar uur door te brengen.

Aan het einde van de middag zijn we weer terug in het park en genieten daar nog even van de zon terwijl de kinderen gaan zwemmen.

’s Avond zorgen Cees en Rick voor een heerlijke pan bami en hebben we volop tijd om bij te kletsen.

gourmettenFoto’s dag 03

Dag 03

Het park ligt dicht bij de stad Dokkum. Onze senioren worden eerst met de auto naar het centrum van Dokkum gebracht, daarna gaan wij er op de fiets naar toe. Dat is een afstand van ongeveer 15 kilometer door het mooie Friese landschap. Lekker op een terrasje in de zon en even wat winkelen.

Daarna fietsen we langs een andere route weer 15 kilometer terug. Nu hebben we heel de weg wind tegen, dus dat is iets lastiger. Misschien is dat ook wel de reden dat we vergeten zijn foto’s te maken onderweg. De senioren worden opgehaald en we zijn weer compleet.

Het park ligt aan het Lauwersmeer, een waar paradijs voor vogels en ganzen en zo. Hazen zitten er ook volop. ’s Avond genieten we van het gourmetten.

Dag 04

We staan vroeg op om met de boot naar Schiermonnikoog te varen. De boot vertrekt achter de dijk van ons park en we varen door de sluizen bij Lauwersoog. Aangekomen op Schiermonnikoog gaan onze senioren met de bus naar het dorp en wij gaan weer fietsen, we willen tenslotte ook wat van het eiland zien. Cees en Rick kiezen voor een tandem en de kinderen gaan voor de BMX.

De route gaat langs het strand en door de duinen naar een vuurtoren vlakbij het strans. Na een ijsje gaan we door een stukje bos naar een bunker van de 2e wereldoorlog. Vandaar gaan we naar het dorp, waar we de senioren weer op een terrasje terugvinden.

Tegen 4 uur vertrekt de bus weer met de senioren en wij fietsen terug naar de aanlegsteiger. Dat is nu maar een klein stukje. We varen terug naar het park, dat gaat nu een stuk sneller omdat het water hoger staat en we daarom niet zo lang in de sluis hoeven.

Vanavond lopen we met z’n vieren naar het Italiaanse restaurant in het dorp Anjum. De rest komt met de auto. Het is een leuk stukje lopen en het scheelt weer een chauffeur. De Italiaan komt uit Marokko, maar het smaakt er niet minder om.