Oostenrijk

kaart

Wintersport in het gebied Saalbach Hinterglemm dit jaar. Samen met Marij en Johan vertrekken we weer op vrijdag om op het gemak richting oostenrijk te gaan.

Onderweg overnachten we in een hotel in het Duitse Slusselfeld en na wat sightseeing en wegvandesnelwegroutes (om files te vermijden) komen we aan het einde van de zaterdag middag aan in Hinterglemm.

Het inchecken bij hotel Sonnalp is zo geregeld, dus op naar de skiverhuur. Op aanwijzing van de receptioniste weten we waar we moeten zijn.

Dus niet, er zitten 2 van die bedrijven vlak bij elkaar en we zitten natuurlijk bij de verkeerde binnen. Dat blijkt pas bij het afwikkelen van de administratie, dus alles weer inleveren en naar de juiste skiboer.

Voor het boeken van lessen komt er straks een vertegenwoordiger van de skischool naar het hotel, maar als hij maar niet komt, blijkt een telefoontje genoeg te zijn om hem te laten verschijnen. Klaar voor de start dus.

Marij

Johan

Op dag 1 moeten Cees, Marij en Johan hun kunnen tonen bij de skischool voor de indeling van de skiklassen. Dat lijkt een beetje een wassen neus, want ze zitten allemaal in hetzelfde klasje, wat op zijn zachtst gezegd een beetje onlogisch is. Maar lang leve de gezelligheid, dus gaan ze samen naar boven op de Zwölferkogelbaan.

voorskienFoto’s Eerste dag

Bij de skischool zijn ze vandaag bezig om luchtballonnen op te laten, een mooi gezicht. Ik ga wandelen en beland na een klim van 6 km op het tussenstation van de Zwölferkogelbaan, waar ik onze skiërs ’s middags even tegenkom. De wandeling omlaag is erg mooi, maar niet goed voor mijn kniën, ik zal het de komende dagen wat rustiger aan moeten doen. Wel een paar mooie foto’s gemaakt vandaag.

Op zoek naar de après ski in het dorp, want dat hoort er natuurlijk ook bij. We zoeken de VIP bar, want die is ons aanbevolen, maar die kunnen we niet vinden. ’Onder bij de skilift’ is ook wel een beetje vaag als je kijkt hoeveel liften hier in het dorp uitkomen. We belanden in de Tanzhimmel (London Pub) en hebben het daar prima naar onze zin. Na een paar uur gaan we weer naar het hotel om te eten. Onder het eten hebben we prima zicht op de pistes die geprepareerd worden.

Dag 2 brengt Cees en Johan naar de Hochalm, een andere piste in dit dal. Na de eerste dag gaat Marij een niveautje lager in een ander klasje en kan Cees naar een hogere groep. Dat doet hij echter niet, hij blijft met Johan skiën.

Er zijn veel liften en pistes, allemaal makkelijk bereikbaar vanuit het dorp of met de bus. Op de piste bij de skischool zijn vandaag slalom wedstrijden van de Engelse politie. Leuk om te zien, het zijn amateurs, maar de meesten hebben wel catsuits aan en het ziet er best professioneel uit.

Veel meer dan een dorp is Hinterglemm niet, dus daar ben ik snel uitgekeken. Er is weinig anders te doen dan wintersport. Er zijn alleen sportwinkels, hotels en restaurants.

Na de verkenning van het dorp ga ik bij Marij op het oefenveld kijken. Het oefenveld heet eigenlijk Funpark. Hier zijn diverse sleepliften die je naar verschillende oefenvelden brengen. Een ervan heeft zelfs een aantal springschansen. Ook komen 2 pistes hier uit en daar kun je het onderste gedeelte van doen.

VIP bar

Omdat het zo gevarieerd is, is het hier een drukte van belang en niet alleen met skiklasjes. Dit funpark kunnen wij ’s avonds vanuit ons hotel ook goed zien, omdat het verlicht is en je kunt hier ook ’s avonds skiën. Vandaag vinden we de VIP bar wel, het is een ronde tent en die staat dus hier onder bij het funpark.

Het is er hartstikke druk en we zijn dan ook blij als er een paar mensen vertrekken om ruimte voor ons te maken. Hier zijn we toch meer op het gemak als in de bar waar we gisteren waren, hier zijn wat meer mensen van onze leeftijd. We drinken natuurlijk ook wat borreltjes tussendoor, zoals flügel, Jägermeister en Williams (snaps met een peertje erin), dat hoort er nou eenmaal ook bij.

Op dag 3 wandel ik op mijn gemak de kant van de Hochalm op via een fietspad annex langlaufpiste. Cees en Johan zijn hier weer met de bus naar toe gegaan. Marij is naar het funpark om daar eerst met de groep naar boven te gaan en later op de middag op het funpark te blijven oefenen.

Na de skilift kun je nog verder naar het volgende dorp, maar daar houd het dal op. Doordat er verse sneeuw is gevallen, ziet er het fantastisch uit. Nog wat mooie plaatjes geschoten.

Weer een paar uurtjes naar de VIP bar, heel gezellig en nog steeds heel druk. Het eten in het hotel is goed en we krijgen elke dag een 6 gangen menu voorgeschoteld. Na het eten nog even koffie drinken in de bar en dan is het al weer de hoogste tijd om te gaan slapen.

HochalmFoto’s Hochalm

De 4e dag heeft Cees nog les, maar Johan heeft een spier opgerekt en doet het rustig aan. Hij gaat samen met Marij naar het oefenveld, maar dan om te kijken. Ik ga weer richting Hochalm, maar pak nu de kabelbaan naar boven.

De zon schijnt en het uitzicht is fantastisch. Cees kom ik hier weer tegen als hij met zijn klasje zit te lunchen. Hij heeft het prima naar zijn zin en heeft aan het einde van de dag even privéles, omdat de rest van de groep uit wil rusten ??

In de VIP bar zijn wij ondertussen goede bekenden geworden en we vermaken ons hier weer uitstekend. Om half 8 stopt de muziek ineens en dan blijkt dat normaal te zijn. Het feest stopt hier in Hinterglemm overal om half 8 om later tegen 9 uur weer opnieuw te beginnen. Dat trekken wij echter niet.

Op dag 5 gaat Cees alleen skiën op de Hochalm, het bevalt hem daar erg goed. Wij gaan met z’n drieën kijken bij de politiemannen die weer een wedstrijd hebben. Het sneeuwt vandaag heel de dag en het zicht is zeer beperkt.

Cees komt ook naar het funpark voor de koffie en later ook weer voor de lunch. Boven is het zicht heel slecht en daarom zijn er een aantal pistes gesloten vandaag. Marij en Johan gaan vanmiddag samen oefenen in het funpark.

Vanavond hebben we een rustdag en doen het rustig aan in de bar van het hotel. Goed bedoeld, maar dat werkt dus niet. Samen met nog 2 andere gasten hebben we het heel goed naar onze zin, maar we drinken voornamelijk borreltjes. Het gaat dan om drankjes die niet zo algemeen zijn als de drankjes die we tot nu toe hebben gehad.

Stephan, de barman maakt voor ons: Testamento’s, B52’s, Bombardino’s en Stephan’s Special. De 2 jongens halen Flügels die ze op hun kamer hebben liggen en die drinken we stiekem ook nog tussendoor. Na het eten gaat het nog even door met meer van hetzelfde, maar dan gaat het licht toch echt wel uit. Het was heel gezellig, maar niet echt voor herhaling vatbaar. De laatste dag gaat Cees weer alleen naar boven, Johan en Marij gaan oefenen in het funpark.

SchattbergFoto’s Schattberg

Ik ga met de Westgipfellift naar de top van de Schattberg West. Het uitzicht is hier fantastisch, jammer dat de zon er niet goed door komt. Het is berekoud hierboven en op de terugweg stop ik bij het tussenstation. Hier is het aangenamer om wat rond te wandelen en even op het terras te gaan zitten.

Halverwege de middag levert iedereen zijn huurmateriaal weer in en gaan we voor de laatste keer naar de VIP bar. Daar is het een stuk rustiger, veel mensen willen op tijd naar huis vertrekken vannacht of morgenvroeg, want er wordt slecht weer voorspeld.

Op zaterdag vertrekken we na het ontbijt, het sneeuwt volop. Het eerste stuk, oostenrijk uit valt mee, als we voor de koffie stoppen zijn we in Duitsland en we hebben de eerste 2 uur ongeveer 100 km afgelegd. Dat is voor een groot deel binnendoor, dus dat is niet slecht. Vanaf nu alleen nog maar snelweg.

Aan het einde van de ochtend stopt het met sneeuwen en gaat de zon schijnen, de weg is goed en wordt zelfs helemaal droog, maar het is vreselijk druk en om de paar kilometer staan we stil. Tegen half 6 staan we weer in de file en het sneeuwt weer hevig. We moeten nog ongeveer 460 km en besluiten dat het beter is om een hotel te zoeken en morgen verder te rijden. Er komt nog veel meer sneeuw, ook in Nederland.

In Bischbrunn, een klein plaatsje vlak langs de snelweg, vinden we een hotelletje, waar wij de enige gasten zijn. Het is er oud, maar schoon en droog. Prettige bijkomstigheid is dat het niets kost, voor heel de avond drinken, eten, overnachten en ontbijt zijn we met z’n vieren 150 euro kwijt.

De volgende morgen na het ontbijt vertrekken we voor het laatste stuk. Het sneeuwt af en toe even, maar omdat het nu niet druk meer is, kunnen we goed doorrijden. Tegen 1 uur zijn we weer thuis.